Press & Media

2005-04-22
Rundformad succé på Paradisbadet

Paradisbadet i Örnsköldsvik är kommunens största turistmagnet med cirka 230 000 badgäster per år. Nu har badet byggts om för 32 miljoner kronor. Ombyggnaden innehåller bland annat spännande rundformade upplevelseduschar. Här piskar det tropiska regnet och åskan mullrar, i nästa stund blinkar stjärnhimlen i taket över besökaren innan det är dags för nästa sinne att stimuleras av en doftande vattendimma.

- Om- och utbyggnaden är nödvändig för att förnya badet och för att fortsätta attrahera besökarna. Konkurrensen är hård från såväl andra äventyrsbad som andra attraktioner, berättar Fred Nilsson, BJN Projektteknik och projektledare för utbyggnaden av Paradisbadet.

- Besökarna söker sig hit för upplevelse och avkoppling. De vill ha harmoni och njutning mer än fysisk träning.

Under de senaste femton åren har en målmedveten satsning förvandlat Paradisbadet från en ordinär kommunal simhall till ett äventyrs- och upplevelsebad. Och en av Norrlands absolut största attraktioner.

Spa-anläggning
Den nyskapade relaxavdelningen är knuten till likaledes nya spa-anläggningen med upplevelseduschar, restaurang och bastu och ska bli ett av huvudargumenten för att ytterligare öka besöksfrekvensen på badet. Naturligtvis tillsammans med den nya vattenrutschbanan, 181 meter lång och Europas längsta, med en fallhöjd på 15 meter. Av upplevelseduscharna är två runda medan den tredje är snäckformad.

Arkitekt bakom ombyggnaden och skapare av upplevelseduscharna är Per Pilerot på Projektplanering Arkitekter AB.

- Vi har ritat badanläggningar sedan tidigt åttiotal och aldrig låtit materialen begränsa våra formval, berättar han.

Snäckformad dusch
Runda och snäckformade duschar är speciella. - Till duscharna på Paradisbadet valde vi Lux byggskivor. De har låg vikt och är enkla att arbeta med. Lux byggskivor är bra som underlag för byggkeramik och mosaik, fortsätter Per Pilerot och berömmer såväl de standardformer som LUX Elements® erbjuder liksom möjligheten att skapa specialdesign.

Ger flexibilitet
Per Pilerot påpekar ytterligare en fördel:
- Vid sidan av att Lux byggskivor är enkla att arbeta med är det enkelt att bygga om och förändra de miljöer som en gång skapats med Lux Elements. Det tillför ytterligare en dimension av flexibilitet.

Det var också LUX Elements® flexibilitet och dess många möjliga användningsområden som inbringade Svensk Byggtjänsts utmärkelse Guldspiken 2004. Bland annat med motiveringen att materialet är starkt och tåligt för både inomhus och utomhus bruk och okänsligt för mögel eller röta. Vilket bland annat är en förutsättning för att LUX Elements® ska fungera för att forma upplevelser i duscharna på Paradisbadet i Örnsköldsvik.

Bildtexter

Tropiskt regn, åska och upplevelse.
De nya duscharna på Paradisbadet i Örnsköldsvik är formade med LUX Elements® byggskivor som är lättarbetade och helt okänsliga för fukt och väta.

Paradisbadet i Örnsköldsvik är en av Norrlands största attraktioner med drygt en kvarts miljon besökare. Nu är badet utbyggt med bland annat nya upplevelseduschar formade av LUX Elements® byggskivor.

Stjärnhimlen glimrar och vattnet pulserar i upplevelseduscharna. Den nya typen av byggskivor från LUX Elements® gjorde det enkelt att skapa de runda formerna i duscharna.

Av de nya upplevelseduscharna på Paradisbadet är två runda medan den tredje är snäckformad. Här ryms tropiska regn och doftande vattendimma. Formbara byggskivor från LUX Elements® gjorde det möjligt att enkelt skapa de mjuka formerna i duscharna.