Press & Media

2008-10-02
Formen i fokus på nya Storsjöbadet

Lux Elements erbjuder designfrihet för arkitekter, problemlösning för byggare och snabba byggtider för beställaren. Vid om- och tillbyggnaden av Storsjöbadet i Östersund användes Lux Elements för att skapa runda former i barnbassängen och den nya relaxavdelningen.

Produkterna från Lux Elements levereras till arbetsplatsen i kompletta byggsatser
inklusive monteringstillbehör. Det enda byggarna behöver göra är fästa konstruktionen
och klä den med tätskikt och mosaik.

Formbart och fuktsäkert
Uppdraget att förnya Storsjöbadet gick till PP Arkitekter i Göteborg som har stor erfarenhet av bad- och rekreationsanläggningar, både i Sverige och utomlands.

– Badhusrenoveringar är alltid komplicerade. Det är en aggressiv miljö som kräver slit- och fukttåliga material, berättar Per Pilerot på PP Arkitekter. Den nya relaxavdelningen innehåller många objekt med runda former så som en ångbastu med pelare och valvformat tak, varma bänkar, soffor och handfat. Därför föreskrev PP Arkitekter Lux Elements Concept som är en fuktsäker lösning utan begränsningar vad gäller form och storlek. Materialet består av hårdskum förstärkt med specialcementbruk och glasfiberarmering. Produkterna är speciellt anpassade för våtutrymmen och kan varken ruttna eller mögla.

Ladda ner länken nedan för att läsa hela pressmeddelandet.

Ladda ner hela pressreleasen i pdf >>