2004-03-22
Runda former i bad- och duschrum
med böjbar byggskiva

På Nordbygg visade KGC en böjbar byggskiva för våtrum. Med skivan går det att på plats bygga rundade former på väggar, duschplatser och badkarsfronter.

LUX Elements® är en byggskiva som gör det möjligt att skapa rundade ytor i våtutrymmen. Rundningen görs direkt på plats och därefter kan skivan kläs med tätskikt vid behov samt med keramik. Ett expanderade hårdskum av polystyrol utgör stommen i skivorna.
– Skivorna är dubbelsidigt klädda med ett skikt av glasfiberarmerat cementbruk som är ett utmärkt underlag för plattsättning, berättar Mats Engqvist, produktansvarig på KGC Verktyg & Maskiner AB som utrustar murare och plattsättare. De är våtsäkra och kan inte ruttna eller mögla, förklarar han.

– Det är enkelt att såga och borra i materialet, menar Mats Engqvist vidare. Dessutom är det lätt att hantera. En fem cm tjock Lux-skiva som är 60 x 250 cm väger bara 6,6 kilo, påpekar han.

Med samma material som i Lux-skivan är det möjligt att skapa helt egna lösningar för våtutrymmet. Ur stora block av hårdskum kan stommar i form av hela moduler skäras ut med millimeterprecision för olika detaljer, till exempel möbler, bänkar, inklädnad av bubbelpooler och tvättställsbänkar. Liksom skivorna kläs modulerna med keramik.

– Det går att skapa nästan vad som helst, till exempel vilstolar och kompletta moduler för ångbastun, säger Mats Engqvist.

Bildtext

LUX Elements® från KGC är en byggskiva som gör det möjligt att skapa rundade ytor i våtutrymmen. Med skivan går det att på plats bygga rundade former på väggar, duschplatser, bakkarsfronter m m. Skivan kläs med tätskikt vid behov och därefter med keramik.