2006-10-31
Runda byggplattor formar Himmelriket

Tänk att stå i en ringformad dusch och kunna njuta av tropiska droppar som faller ner mot din hud och samtidigt kunna blicka upp mot en stjärnhimmel. Den upplevelsen kan bli din om du besöker Himmelriket – Hotel Tylösands nya spa-anläggning.
– Min vision är att det ska vara ett modernt spa med en upplevelse av västkusten både utvändigt och invändigt, säger arkitekt Kay Linghoff.

På Hotell Tylösand har en modern upptäckande värld skapats. Här ska du som gäst kunna uppleva och njuta av västkusten både på insidan och utsidan. Ett helt nytt överplan med en yta på 1 000 kvadratmeter har skapats där du bland annat finner ångbastu, en kneipp-bassäng, en upplevelsedusch och en pool med undervattensoffa.

Då du slagit dig till ro i soffan får du en blick över den nybyggda utomhuspoolen samt kan se ner på stranden och se ut till Tylön. I bassängen finns saltvatten och smyckningen i mosaik ska spegla känslan av utsidan.
– Det är en unik placering för spaet där färgkombination ska smälta samman med känslan utifrån, säger arkitekt Kay Linghoff.

Speciella byggplattor
Den nya spa-inredningen innefattar många runda kanter och valv som är specialbeställda byggplattor levererade av Lux Elements som i Sverige marknadsförs av KGC Verktyg & Maskiner AB. Arkitekt Kay Linghoff förklarar hur den så kallade undervattensoffan är konstruerad.
– Istället för att vi skulle mura eller gjuta soffan och få den att bli behaglig och formad efter kroppen är det här en specialbeställd byggplatta i hårdskum. Genom att använda oss av det här materialet sparade vi bland annat tid och fick passningen att stämma direkt.

Platschef Mathias Nilsson på Anjo bygg har aldrig basat för skapandet av en spa-anläggning tidigare och har heller aldrig stött på materialet innan.
– Det har varit väldigt smidigt att jobba med och passningen har funkat oerhört bra. Helt klart ett spännande material att jobba med.

Rundad upplevelsedusch
Rundade upplevelseduschar konstruerade med Lux Elements byggplattor har tidigare gjort succé på bland annat Paradisbadet i Örnsköldsvik. I duschen kan du välja mellan programmen tropisk, fresh och vital och i taket finns en upplyst stjärnhimmel.

Lux Elements byggplattor har även använts i ångbastun i Tensta simhall, för ett komplett Hamam-bad i Nordic Blue Hotel på Lidingö och på flera andra platser. Fördelen med materialet är även att det är okänsligt för mögel och röta och passar för både inomhus- och utomhusbruk.
– Att ha en miljö med runda kanter underlättar även vid städning då det blir lättare att komma åt och då blir mer hygieniskt, vilket också är extra lämpligt här, förklarar Kay Linghoff.

Lux Elements® är ett registrerat varumärke.