2004-03-19
Inspirerande byggskiva gav KGC Guldspiken

Byggtjänsts pris Guldspiken tilldelades i år KGC Verktyg & Maskin AB för den miljösäkra och böjbara Lux-skivan som revolutionerat möjligheterna att skapa inspirerande våtrumsmiljöer.

– Guldspiken är byggvarubranschens Nobelpris så det är verkligen hedrande att vi fått det. LUX Elements® formbara skivor är en så intelligent produkt att den är värd all uppmärksamhet, säger Orwar Eriksson, VD KGC Verktyg & Maskiner AB.

Guldspiken är ett pris instiftat av Svensk Byggtjänst för att premiera innovativa byggmaterial och byggvaror som utvecklar framtidens miljö för boende, arbete och kommunikation.

– Lux-skivan sammanfaller med vår vision att byggvaror ska ge trygghet, effektivitet och inspiration. Lux-skivan är miljöriktig och innehåller inget som kan ruttna, den är snabb och enkel att arbeta med och den gör att du enkelt kan skapa interiörer och miljöer som det tidigare varit svårt att åstadkomma, säger Erik Hellqvist, VD Svensk Byggtjänst och medlem i juryn för Guldspiken.

Byggskivan LUX Elements® tillverkas i Tyskland och marknadsförs i Sverige av KGC Verktyg & Maskiner AB som är dominerande leverantör inom verktyg, maskiner och tillbehör för murare och plattsättare. Lux-skivan är ett komplement till KGC:s övriga sortiment. Lux-skivor för våtrum är både formstabila och enkla att forma för att till exempel skapa runda hörn, mjukt böjda fondväggar eller inbyggda badkar.

Jury för Guldspiken
Hans Ewander – VD Industrins Byggmaterialgrupp
Erik Hellqvist – VD Svensk Byggtjänst
Anders Wilhelmsson, professor arkitektur, Kungliga Konstshögskolan

Juryns motivering
Juryn valde att ge priset till byggskivan LUX Elements® med följande motivering:

”LUX Elements® är ett nytt och innovativt byggmaterial med oändligt många användningsområden. Det är lätt och formbart, vilket gör det enkelt att applicera i utrymmen med vinklar och vrår eller för rundade ytor. Samtidigt är materialet starkt och tåligt för både inomhus- och utomhusbruk. Materialet kan inte angripas av mögel eller ruttna. Det är även miljövänligt – både med tanke på ingående material och därför att det är lätt att transportera.”